Observer (padrão de desenho)

From Wiki**3

Revision as of 12:03, 19 November 2015 by Root (talk | contribs)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
Programação com Objectos
Introduction
Creation and Destruction
Inheritance & Composition
Abstraction & Polymorphism
Code Organization
Java Topics
Inner Classes
Enumerations
Data Structures
Exceptions
Input/Output
RTTI
Other Topics
JUnit Tests
UML Topics
Design Patterns
"Simple" Factory
Composite & Visitor
Command
Strategy & State
Template Method
Observer
Abstract Factory
Decorator & Adapter
Façade (aka Facade)

O padrão observer permite observar o estado de um objecto. Os observadores registam o seu interesse no estado junto do objecto; quando o estado do objecto muda, os observadores são notificados.

Estrutura

Diagrama de classes

O padrão observer tem a seguinte estrutura de classes:

Diagrama de sequência

As colaborações entre os intervenientes são as que figuram no seguinte diagrama de sequência:

Exemplo